2008. július 17., csütörtök

Szavak '85-ből

Van a Bikini '87-ben megjelent Mondd el című albumán egy dal, Szavakat kiáltok a címe. "Régi dresszben új életem, /magamban hordom ígéretem. / Összefont karom már nem beszél, / hangom feloldja az őszi szél. // Sírdogáló buta remények, / papírsárkányként kikötve élnek. / Túl korán volt, de felrepültek, / hátukat tartották lépcsőnek. // (Refr.) ÓóÓóóóóó, Szavakat kiáltok, amiket kívántok. // Rátapostam minden mesére, / reggelre, délre, estére. / Megroppannak alattam a szavak, / mást értek és mást mondanak.// (Refr.) ÓóÓóóóóó, Szavakat kiáltok, amiket kívántok."

Nos, a múltkorjában egy anonymus megadott egy linket a Bikini honlapján, ahová feltöltött pár érdekességet, többek között ennek a dalnak a '85-ös verzióját, ráadásul koncertfelvétel formájában. Íme, mi volt az eredeti szöveg:

Szavak
Mostanában olyan furcsán néznek rám a halak az akváriumból, és... és híznak a dögök.
A szeretőmmel együtt, akinek én voltam az első, viszafogott lélegzettel alámerülök, és csendben hallgatom, ahogy nő a hajam, míg a legyek ordítanak az ablakban.
Meztelen kéményseprő kopogtat. [Itt van még egy mondat, de nem értem, mit mond D. Nagy...]
Péntekenként jelentéktelen lottószámok mögé bújik Amerika. "Partizánok! Kézzel írott jókívánságaink megérkeztek!" - mondja. Negyven évvel a háború után...?

Reggelente, míg ébredek,
az ajtóhoz megyek, szólni nem merek.
Félek, hogy válaszol
a meztelen kéményseprő...

Az ablakból az utcára nézek.
Gyermekkori képeket idézek.
Tüzet adtam egy furcsa nőnek,
Nem tudtam, mögöttem minek örülnek.

Semmi nem új, már semmi nem drága,
nem születnek hősök, bátor minden gyáva. (2x)

Hajnalban egyedül az utcán
látom a falon egy hatalmas táblán,
hogy a felirat mögül kilőtték a hőst.
Én nem látok ismerőst!

Semmi nem új, már semmi nem drága,
nem születnek hősök, bátor minden gyáva. (sokx)

Mostanában lefekvés előtt olyan furcsán néznek rám az egerek!

Ez még teljesen Rolls Frakció-stílusú, először azt is hittem, hogy ez is átvétel, de úgy tűnik, nem. Mondjuk a szöveget attól még írhatta Trunkos András. A '87-es verzión is érződik a Rolls-os lenyomat (meg is néztem, és azt tényleg Trunkos írta), de a zene már bikinisebb - azzal együtt, hogy tulajdonképpen ugyanaz a dallam, de azért mégiscsak másabb egy picit, mondhatni profibb, tisztább.
És azt is látni a videón, hogy a kezdet kezdetén kb. hányan vettek részt egy Bikini-koncerten. Hát nem sokan...
Jók az ilyen "kövületek", lehet látni, érezni a fejlődést, hogy milyen utat járt meg az együttes, honnan indult, mivé lett - zeneileg, szövegileg, fizikailag egyaránt. Lojzi mint egy húszéves srác (pedig akkor már 29 volt), D. Nagy igazi laza sztárként viselkedik, Vedres Joe és Gallai Péter mintha valami komolyzenei rendezvényről csöppentek volna be a képbe. Nagyon jó! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése